Artık köprü inşası ve dünyanın en
ünlü köprüsü denilince akla Çin gelecektir. Neden mi?
Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü Çinliler
tarafından yapılmış dünyanın en uzun köprüsüdür de ondan!..
Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün
ülkenin itibarını arttıracağı düşünülüyor.
Hadi Köprü hakkında biraz bilgi
verelim.
Körü enteresandır ki tamamı
havada ya da askıda olan bir köprü değil. Bir kısmı okyanusun altından
tünellerle diğer köprüye bağlanmaktadır.
Erişim yolları da dâhil olmak
üzere, köprü 55km (34 mil) uzunluğunda olup Hong Kong'u Makao'ya ve Çin'in
Zhuhai kentine bağlamaktadır.
Köprü yaklaşık 20 milyar dolara
(15.3 milyar sterlin) mal olmuştur ve 2016'da açılmıştır.
İnşaat, güvenlik sorunları
nedeniyle baya sorunlar yaşanmıştır. Yetkililer, projede en az 18 işçinin
öldüğünü belirttiler.
En uzun asma köprü olmasına
rağmen, aslında iki bölümden ve üç yapay adadan oluşuyor. İki bölümün
bağlanması, Hong Kong tarafına daha yakın olan 1,7 mil uzunluğundaki bir
tüneldir ve bu da büyük nakliye gemilerinin geçmesi için yeterli alan sağlar.
Özel kameralar, araç
kullanıcılarını sürüş esnasında sürekli takip ediyor ve uykulu veya uyuya kalan
sürücüler yetkililere anında bildiriliyor. Örneğin kameraların sürücüyü üç defa
esnerken görmesi durumunda köprüdeki yetkili görevlilere durum anında rapor
ediliyor.
Güney Çin Sabah Postası’na göre, terörle
mücadele saldırılarının önüne geçmek için, polis devriyelerinin yanı sıra ilgili
aralıklarda bulunan “48 yüksek çözünürlüklü gözetleme kamerası” bulunmaktadır. Ayrıca
böyle bir durumun gerçekleşmesi esnasında sürücüler yolun hangi tarafı boşsa o
tarafına geçmek zorundalar. İnsanlar Hong Kong ve Macau'da soldan geçiyor,
ancak köprü Çin topraklarındadır ve bununla başa çıkmak için özel birleşme
kanalları inşa edilmiştir.
Köprü ile ilgili çevresel etkiler
konusunda da endişeler var.
Çevresel gruplar, projenin kritik
derecede önem taşıyan nadir Çin beyaz yunusları da dâhil olmak üzere bölgedeki
deniz yaşamına ciddi zarar verebileceğini söylüyor.
Dünya Koruma Vakfı’nın (WWF) Hong
Kong şubesine göre, Hong Kong sularında görülen yunus sayısı son 10 yılda
148'den 47'ye düştü ve şu anda köprü yakınındaki sulardan yoksun kalacaklar.
WWF, Okyanus Koruma Bölümü
Direktörü Samantha Lee, “Proje, denize geri dönüşü olmayan bir zarar verdi”
dedi. "Popülasyon sayısının tekrar yükselmeyeceğinden dolayı endişeliyim."
dedi.
Köprü, çevresindeki bağlantı
yolları ve yapay adaların inşası ile birlikte $ 20 milyar dolara mal oldu. Ana
köprü tek başına 6,92 milyar dolar.
Çinli yetkililer, ekonomiye 10
trilyon yuan (1.44tn; 1 £ 1 tn) katkı sağlayacağını söylüyor ancak Hong Kong’lu
bir milletvekili bu rakamdan şüphe duyduğunu söyledi.
Tanya Chan, BBC News Chinese'e verdiği
demeçte, "Çok sayıda araç bu köprüyü kullanmadığı zaman köprünün kendini
nasıl amorti edeceğinden pek emin değilim" dedi. Ve, "Eminim ki bu
inşaat maliyetini asla geri kazanmayacağız." dedi. Çin de bulunan BBC
yetkilileri tarafından yapılan bir tahmine göre, köprü yılda sadece 86 milyon
dolar kazanacak.
Eleştirmenler köprüyü ekonomik
geri dönüşü garanti etmeyen "büyük beyaz bir fil" olarak
adlandırdılar. Diğerleri, asıl amacının sembolik olduğunu ve Hong Kong'un
anakaraya fiziksel olarak bağlı olduğunu belirttiler.
Yorumlar
Yorum Gönder