Dünyanın en büyük köprüsü ''Büyük Beyaz Fil''





Artık köprü inşası ve dünyanın en ünlü köprüsü denilince akla Çin gelecektir. Neden mi?
Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü Çinliler tarafından yapılmış dünyanın en uzun köprüsüdür de ondan!..
Hong Kong-Zhuhai-Makao Köprüsü’nün ülkenin itibarını arttıracağı düşünülüyor.
Hadi Köprü hakkında biraz bilgi verelim.
Körü enteresandır ki tamamı havada ya da askıda olan bir köprü değil. Bir kısmı okyanusun altından tünellerle diğer köprüye bağlanmaktadır.
Erişim yolları da dâhil olmak üzere, köprü 55km (34 mil) uzunluğunda olup Hong Kong'u Makao'ya ve Çin'in Zhuhai kentine bağlamaktadır.
Köprü yaklaşık 20 milyar dolara (15.3 milyar sterlin) mal olmuştur ve 2016'da açılmıştır.
İnşaat, güvenlik sorunları nedeniyle baya sorunlar yaşanmıştır. Yetkililer, projede en az 18 işçinin öldüğünü belirttiler.
En uzun asma köprü olmasına rağmen, aslında iki bölümden ve üç yapay adadan oluşuyor. İki bölümün bağlanması, Hong Kong tarafına daha yakın olan 1,7 mil uzunluğundaki bir tüneldir ve bu da büyük nakliye gemilerinin geçmesi için yeterli alan sağlar.
Özel kameralar, araç kullanıcılarını sürüş esnasında sürekli takip ediyor ve uykulu veya uyuya kalan sürücüler yetkililere anında bildiriliyor. Örneğin kameraların sürücüyü üç defa esnerken görmesi durumunda köprüdeki yetkili görevlilere durum anında rapor ediliyor.
Güney Çin Sabah Postası’na göre, terörle mücadele saldırılarının önüne geçmek için, polis devriyelerinin yanı sıra ilgili aralıklarda bulunan “48 yüksek çözünürlüklü gözetleme kamerası” bulunmaktadır. Ayrıca böyle bir durumun gerçekleşmesi esnasında sürücüler yolun hangi tarafı boşsa o tarafına geçmek zorundalar. İnsanlar Hong Kong ve Macau'da soldan geçiyor, ancak köprü Çin topraklarındadır ve bununla başa çıkmak için özel birleşme kanalları inşa edilmiştir.
Köprü ile ilgili çevresel etkiler konusunda da endişeler var.
Çevresel gruplar, projenin kritik derecede önem taşıyan nadir Çin beyaz yunusları da dâhil olmak üzere bölgedeki deniz yaşamına ciddi zarar verebileceğini söylüyor.
Dünya Koruma Vakfı’nın (WWF) Hong Kong şubesine göre, Hong Kong sularında görülen yunus sayısı son 10 yılda 148'den 47'ye düştü ve şu anda köprü yakınındaki sulardan yoksun kalacaklar.
WWF, Okyanus Koruma Bölümü Direktörü Samantha Lee, “Proje, denize geri dönüşü olmayan bir zarar verdi” dedi. "Popülasyon sayısının tekrar yükselmeyeceğinden dolayı endişeliyim." dedi.
Köprü, çevresindeki bağlantı yolları ve yapay adaların inşası ile birlikte $ 20 milyar dolara mal oldu. Ana köprü tek başına 6,92 milyar dolar.
Çinli yetkililer, ekonomiye 10 trilyon yuan (1.44tn; 1 £ 1 tn) katkı sağlayacağını söylüyor ancak Hong Kong’lu bir milletvekili bu rakamdan şüphe duyduğunu söyledi.
Tanya Chan, BBC News Chinese'e verdiği demeçte, "Çok sayıda araç bu köprüyü kullanmadığı zaman köprünün kendini nasıl amorti edeceğinden pek emin değilim" dedi. Ve, "Eminim ki bu inşaat maliyetini asla geri kazanmayacağız." dedi. Çin de bulunan BBC yetkilileri tarafından yapılan bir tahmine göre, köprü yılda sadece 86 milyon dolar kazanacak.
Eleştirmenler köprüyü ekonomik geri dönüşü garanti etmeyen "büyük beyaz bir fil" olarak adlandırdılar. Diğerleri, asıl amacının sembolik olduğunu ve Hong Kong'un anakaraya fiziksel olarak bağlı olduğunu belirttiler.

Yorumlar